تبلیغات
تازه های عمران و معماری - پروژه و مدیریت آن
پنجشنبه 5 اسفند 1389

پروژه و مدیریت آن

   نوشته شده توسط: علیزاده    نوع مطلب :کنترل پروژه ،

پروژه چیست؟

پروژه اقدامات و عملیات پیچیده ای متشکل از فعالیتهای منطقی و مرتبط به یکدیگر است که زیر نظر یک مدیر مشخص و توسط واحدهای سازمانی مختلف در چهارچوب برنامه زمانبندی و بودجه و کیفیت از پیش تعیین شده ای برای تامین هدف های مشخص اجرا می شود.

مدیریت پروژه
مدیریت پروژه عبارت است از "مدیریت و راهبرد زمان،مواد،نیروی انسانی و منابع مالی جهت تکمیل یک پروژه به روشی مرتب و اقتصادی،در زمان تعیین شده با اعتبارات قابل دسترس و در نظر گرفتن کلیه ی نکات فنی تعریف شده."
به عبارت ساده تر ، مدیریت پروژه مجموعه ای است از ابزارها،تکنیک ها و دانشی که وقتی به کار برده شوند،شما را در بهتر نمودن نتایج پروژه تان یاری می کنند.
اداره کردن یک پروژه بدون استفاده از مدیریت پروژه شبیه به بازی فوتبالی است که بدون داشتن طرح بازی انجام می شود.

نقش ها در مدیریت پروژه
افراد زیادی هستند که یا درگیری مستقیم در پروژه دارند ویا منفعتی از نتایج آن می برند.
چنین افرادی در اغلب پروژه ها عبارتند از:

1
- رهبر پروژه :
که به عنوان مدیر پروژه نیز شناخته می شود و در راس پروژه قرار دارد.
2- اعضای تیم پروژه :
تولید کننده ی خروجی ها یا همان تحویل شدنی های پروژه هستند.
3- سرپرست :
فردی است که بعنوان رابط بین مدیریت و رهبر پروژه عمل می کند.

4- کارفرما(مشتری) پروژه :
فرد یا گروهی است که تحویل شدنی های نهایی پروژه را به عنوان محصول آن می پذیرد. (تحویل شدنی نهایی همان خروجی نهایی پروژه است که به مشتری پروژه تحویل می شود و نیازها و احتیاجات وی،پروژه را به جلو سوق می دهد.
5- مدیران منابع :
که به مدیران وظیفه ای یا کارکردی نیز معروفند و فراهم کننده ی منابع لازم بویژه منابع انسانی پروژه اند.

وظایف مدیریت پروژه
از سال 1981با تلاش موسسه مدیریت پروژه PMI، مدیریت پروژه به صورت یک حرفع مستقل درآمده است.این موسسه برنامه ای تحت عنوان PMP یا گواهی مدیریت پروژه خبره را تدارک و پشتیبانی نمود.
این برنامه شامل داوطلبانی می شود که دارای سوابق تحصیلاتی و تجربه کاری لازم بوده و تخصص کافی در کلاس هایPMBOK بدست می آورند.
PMBOK از 9 موضوع تشکیل شده که به قرار زیر است:
1-مدیریت اهداف
نظارت بر پروژه از طریق اهداف و دستیابی های مورد نظر کارفرما
2- مدیریت هزینه
نظارت بر هزینه های پروژه از طریق تجمعی ، سازماندهی و تحلیل اطلاعات و نهایتا ارایه گزارش مالی.
3- مدیریت زمان
برنامه ریزی، زمان بندی و نظارت بر پروژه جهت دستیابی به اهداف زمانی
4- مدیریت نیروی انسانی

راهبرد و هماهنگی افراد شرکت کننده در پروژه
5- مدیریت ارتباطات
پخش اطلاعات و داده ها به صورت مستمر در میان اعضای تیم پروژه و مدیران پروژه
6- مدیریت کیفیت
دستیابی به استانداردهای کیفی جهت ارتقای کارایی پروژه
7-مدیریت پیمان/تامین
انتخاب ، مذاکره و سفارش تهیه و خرید مواد ،ابزار و خدمات
8- مدیریت ریسک
مواجهه با درجه نامعلومی وعدم اطمینان های موجود در پروژه از طریق دانش و تجربه در شرایط خاص
9- مدیریت یکپارچه سازی پروژه
همگن کردن صحیح همه اجزا و وظایف یک پروژه

"افرادی که برای اولین بار می خواهند وارد مدیریت پروژه شوند ،لازم است تنها به 3 مدیریت اول بپردازند."

کاربردهای مدیریت پروژه
با به کار گیری اصول مدیریت پروژه در صنعت ، مشاغل تجاری و دولتی افزایش یافته است. زیرا اکنون ثابت شده که مدیریت پروژه می تواند مشکلات و پیچیدگی های روز افزون پروژه ها راحل کرده و به انجام هرچه بهتر آنها کمک نماید.
پیشرفت و تغییرات سریع در زمینه صنایع و تجارت باعث شده روش های کلاسیک نتوانندخود را به روز کنند و جوابگوی نیازهای روز هم نخواهند بود.در این روند چندین روش جدید مدیریت ابداع شده که بتواند همواره خود را به روز نماید.
از جمله این روش ها می توان از روش مدیریت مشارکتی و مشارکت کارکنان یا PM/EI نام برد. روش مدیریت مشارکتی یا PM عبارت است از ترکیب فنون و مهارت هایی جهت آماده سازی کارکنان در تمام سطوح ،با نگرش ایجاد فرصت برای مشارکت فعال در فرآیند مدیریت کلیدی که به موضوعات مربوط به کارها مرتبط شده و بر آنها تاثیر می گذارند.
مشارکت کارکنان EI عبارت است از فر آیندی که کارکنان در تمام سطوح این فرصت را پیدا می کنند که در تمام جریان های مدیریتی کلیدی که به موضوعات مرتبط با کارها مربوط می شوند ، مشارکت فعال نمایند.
این گروه ها اغلب دوایر کیفی نامیده شده و دارای مسئولیت بسیار مرتبط به یکدیگر هستند.به عبارت دیگر آنها باید تقریبا در همه ابعاد عملیاتی ، از جمله تعیین هدف(اولین قدم در مدیریت پروژه) ، برنامه ریزی،سازمان دهی(تقسیم کارها) و تصمیم گیری شرکت نمایند.
هدف جامع PM/EI یا دوایر کیفیتی، ایجاد یک روش مدیریتی است که کلیه کارکنان یک مجموعه را، در تمام سطوح، تشویق به همکاری و هماهنگی نموده تا به اهداف مشترک خود برسند.

نقاط قوت مدیریت پروژه به قرار زیر است:
1- ارائه یک تصویر واضح از دور نمای پروژه که قابلیت برقراری ارتباط را دارا می باشد.با این تصویر مسئولیت کلیه افراد شرکت کننده در پروژه به روشنی مشخص می گردد.
 2- کارکنان جدید را به راحتی در جریان امور قرار داده و آنها را با جزئیات امور آشنا می سازد.
3- کلیه ی دست اندر کاران در پروژه را وادار می سازند تا با دقت عمل بیشتری به جرئیات پروژه بپردازند.
4- حساب مشخصی را برای هر یک از مسئولین فعالیتهای پروژه تشکیل می دهد تا با مراجعه به این حساب ها، وضعیت هریک را بررسی و نظارت نماید.
5- یک روش بسیار عالی برای تعریف روابط بین گروه ها و فعالیت های مختلف یک پروژه ارائه می نماید.
6- قادر به تصحیح به موقع پروژه در زمان وقوع تغییرات و یا شرایط غیر قابل پیش بینی می باشد.
7- با مشارکت فعال و کار آموزی اعضای گروه ها، آنها را به توسعه ی حرفه ای خود هدایت می نماید.

برای حصول نقاط قوت پروژه باید محدودیت های متعددی را اعمال نمود:
1- برنامه ی پروژه نباید پیچیده باشد.برای جلوگیری از هر گونه سو برداشت باید در حد امکان ساده باشد.
2- اعمال تغییرات در نمودار برنامه ریزی پروژه ممکن است به زمان بیشتری برای برنامه ریزی مجدد نیاز داشته باشد.

 روش های مدیریت پروژه
الف) روش سنتی مثلثی
ب)روش پیمانکار مهندسی،تدارکات،ساخت و نصب(EPC)
ج)روش طراحی و مدیریت پروژه
د) روش عامل چهارم
ه) روش کلید در دست